Työ ei syrji

Elinkeinoelämän keskusliitto EK uskoo, että jokainen työ ansaitsee parhaan mahdollisen tekijän. Syrjintä ei saisi estää kenenkään työllistymistä tai onnistumista työssä. Siksi EK:lla on menossa laaja työsyrjintää vastustava asennekampanja Työ ei syrji. Sillä haastetaan yritykset, yhteisöt ja koko yhteiskunta mukaan luomaan Suomeen aidosti yhdenvertaista työkulttuuria.

Tasa-arvoisessa Suomessa yhdenvertaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys. Syrjimättömyys on koko suomalaisen yhteiskunnan etu ja se kääntyy jokaisen työnantajan, työntekijän ja kansalaisen eduksi. Suomella ei ole varaa hukata yhdenkään osaavan ja työkykyisen työpanosta. Kampanjassa mukana olevat yritykset, niin me kuin muutkin, sitoutuvat kaikille avoimen ja syrjimättömän työkulttuurin edistämiseen.

”Syrjintä on väärin sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta”, asiasta puhumassa käynyt EK:n asiantuntija Katja Leppänen totesi.

Syrjintää voi esiintyä niin asiakkaiden, työtovereiden kuin työnantajien taholta. Siitä ilmoitetaan liian harvoin. ”Kampanjan pääviesti on, että työ ei syrji, vaan ihmisten asenteet. Syrjintää ei saa päästää työn ja tekijän väliin”, Leppänen muistutti.

Kampanjaan on liittynyt jo yli 400 työyhteisöä. Niiden työnantajat ovat sitoutuneet edistämään yhdenvertaisuutta.

Kun asiasta puhutaan, se muuttuu toiminnaksi

”Idea kampanjaan osallistumisesta lähti erään työntekijän aloitteesta. Kun otimme kampanjasta vähän enemmän selvää, koimme, että haluamme sitoutua siihen koko työyhteisön voimin. Niinpä käytimme yhden perjantai-iltapäivän kampanjan esittelyyn koko henkilöstölle, kun Katja tuli sitä meille esittelemään. Uskon, että suurin juttu oli herätys siihen, että meistä ihan joka ikinen voi vaikuttaa siihen millainen henki työyhteisössämme on”, konsernin HR-asiantuntija Heidi Bergström kertoo.

Yksikin kiusaamis- tai syrjimistapaus on liikaa, mutta aina ei tarvitse mennä niin pitkälle. On hyvä herätä pohtimaan omia käytöstapoja toimistolla ja tiedostaa, että työpaikalla ei voi käyttäytyä ihan samalla tavalla kuin kotonaan – jollekin vaikka kiroilu saattaa olla osa normaalia puhetapaa, mutta työpaikalle se ei sovi. Pyrimme siihen, että kellään ei olisi epämukava tunne olla työpaikallaan.

Yrityksen kasvaessa ja kansainvälistyessä on erityisen tärkeää sopeutua siihen, että taustamme ja siten myös esimerkiksi kulttuurimme, kielemme, uskontomme sekä terveystilamme ovat erilaisia.

”Uskon, että mitä enemmän asiasta puhutaan ääneen, sitä enemmän meistä jokainen kiinnittää huomiota omaan toimintaansa. Siksi on tärkeää olla tällaisessa kampanjassa mukana. Emme voi yksittäisen työntekijän puolesta tehdä päätöstä, että hän sitoutuu tasa-arvoiseen toimintaan tai että hän ei kiusaa ketään, mutta työnantajana voimme viestiä, että tämä on se toimintamalli, mihin haluamme yrityksenä sitoutua”, Bergström sanoo.

Kun yritys antaa sellaista viestiä työntekijöilleen, on myös yksittäisen työntekijän helpompi noudattaa näitä toimintamalleja ja puuttua, jos havaitsee ympärillään ei-sopivaa käytöstä.

Bergström on käynyt työntekijöiden kanssa fiiliskeskusteluja. ”En ole kuullut kommentteja epätasa-arvoisesta työyhteisöstä tai syrjinnästä. Päinvastoin, työilmapiiriä ja kollegoita on kiitelty hyvän hengen luomisesta. Lähtökohdat ovat siis hyvät ja juuri silloinhan tämänkaltaisiin kampanjoihin onkin helppo lähteä mukaan.”

Epäkohdista pitää puhua

Alisa Miettinen aloitti konsernin toimistoassistenttina kesällä.

”Mielestäni meillä tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimivat todella hienosti. En ole missään vaiheessa tuntenut olevani alempiarvoinen, koska olen nainen tai koska työnkuvani eroaa monesta täällä työskentelevästä. On mukava tulla töihin, kun tietää, että taas näkee omat työkaverinsa. Aina on, kenen kanssa rupatella kahvitauolla. Uskoisin, että muilla on samanlainen tunne”, hän toteaa.

Hän pitää kampanjaa hyvänä muistutuksena siitä, että pitää sanoa ääneen, jos on epäkohtia.

”Kampanjaan osallistuminen itsessään ei varmaan muuta paljoa, sillä kulttuuri on ainakin minusta tuntunut olevan lämmin ja suvaitsevainen kaikkia kohtaan. Konsernissa on myös vähäinen työntekijöiden vaihtuvuus, mikä puhuu puolestaan.”

Miettinen pitää hyvänä, että kampanjassa puhutaan myös työntekijän omasta vastuusta. Johto ja esimies eivät ole kaikkialla. ”Työnantajallakin on varmaan turvallisempi tunne, kun tietää, että kaikki puhallamme yhteen hiileen. Totta kai myös työtulos on parempi, kun ketään ei ahdista eikä pelota olla töissä syrjinnän tai kiusaamisen takia.”