Todella ketterää kehitystä

FNS on ketterä, kasvava, kannattava ja kansainvälinen yritys. Yksi osoitus ketteryydestä oli Provet Cloud-tuotteen käyttäjille pidetty workshop.

Provet Cloud on eläinterveydenhuollon tietojärjestelmä, jota käytetään lähes 20 maassa. Käyttäjiä ovat muun muassa pieneläinklinikat, yksittäiset eläinlääkärit, eläinsairaalat ja yliopistot.

”Provet Cloudissa Potilashistoria on tavallaan klinikan käyntikortti, yksi järjestelmän tärkeimpiä osioita. Siinä näkyy kaikki potilaan tapahtumat, eläinlääkärikäynnit, hoidot ja omistajan yhteydenotot. Eläinlääkäri tai hoitaja käyttää sitä, ja siitä myös tulostetaan pdf, esimerkiksi asiakkaalle tai vakuutuslaitokselle. Erilaisilla Cloudin käyttäjillä on erilaisia tarpeita sen suhteen”, Provet Cloudin tuoteomistaja Mira Heiskari kertoo.

Juuri erilaisten käyttäjien erilaisten tarpeiden vuoksi Potilashistoria-osion muuttaminen on haasteellista. Yhden toivoma muutos voi olla toiselle käyttäjäkokemuksen heikennys. Eri maissa on myös erilaisia vaatimuksia esimerkiksi laskutukseen, kirjanpitoon tai verotukseen liittyen.

FNS kutsui kaikkia Provet Cloudin käyttäjiä workshopiin, jossa yhdessä keskustellen mietittiin osion kehittämistä. Käyttäjiä tuli useammasta maasta. Aihe oli palasteltu valmiiksi noin tunnin pituisiin osuuksiin. Osa keskustelun lopputulemista muutettiin saman tien koodiksi.

”Vein muutokset tauoilla kehittäjälle, ja hän teki muutokset koodiin. Sitten hän näytti porukalle, miltä asia näyttää tässä muodossa. Joku kommentoi, että voisi olla vielä vähän näin, kehittäjä katkaisi videotykin näkymän puoleksi minuutiksi ja näytti sitten, että näinkö. Hän koodasi siinä yleisön silmien alla”, Heiskari kertoo.

Todella ketterä toimintatapa!

Ihan kaikki muutokset eivät hoidu noin nopeasti. Osa vaatii pitkänkin työn.

Heiskari piti päivän antia hyvänä.

”Yhteishenki oli aivan huikea. Kaikilla oli yhteinen tavoite. Vaikka oli voimakkaitakin näkemyseroja, yhdessä keskustellen päästiin eteenpäin. Jos joku muutos ei tuntunut kaikista hyvältä, sitä ei muutettu.”

”Asiakkaiden kuuntelu ja heidän hyväksensä työskentely on meillä a ja o. Kokemus workshopista oli niin hyvä, että tätä toimintamallia harkitaan ehdottomasti käytettävän jatkossakin”, Heiskari lopettaa.