Muista kiittää!

Kuva: Papunet-verkkopalvelu

Jokainen haluaa, ja tarvitsee, työstään palautetta. Miten onnistuin, mikä meni hyvin? Entä missä voisin ehkä ensi kerralla tsempata?

Myönteisen palautteen antaminen on yksi niistä asioista, jotka arjen kiireessä helposti unohtuvat. Vaikka ei pitäisikään työkaverin suoritusta itsestään selvyytenä, kiittäminen tahtoo jäädä.

Kiittäminen ja myönteisen palautteen antaminen valittiin syyskuussa konsernin teemaksi. Teemalla halutaan buustata työkulttuuria ja parantaa työilmapiiriä entisestään.

Kasvokkain annettu myönteinen palaute on sitä parasta palautetta. Sen lisäksi teemakuukauden aikana on yksi slack-kanava varattu tähän käyttöön: annetaan julkisesti mukavaa palautetta kollegan työsuorituksesta.

Hyvästä ilmapiiristä kertoo se, että ensimmäiset palautteet annettiin jo ennen kuun vaihdetta. Ei kylläkään haittaa!

Yksi ensimmäisistä palautteista oli myös yleiskiitos siitä, että tällainen teema on valittu. Työilmapiiri koetaan tärkeäksi asiaksi.

Palautteet ovat hyvin erilaisia. Myyntimies soittelee asiakkaita läpi voidakseen määrittää ohjelmille pääkäyttäjät. Lukuisissa puheluissa hän on saanut kiitosta paitsi helppokäyttöisestä ohjelmasta myös erittäin hyvästä asiakaspalvelusta. Kiitos aspa!

Henkilökohtaisia kiitoksia satelee yksittäisestä avunantamisesta tai muuten hyvästä työstä, joka hyödyttää myös kollegaa. Hienolta tuntuu, kun kiitosta antaa kollega, jonka kanssa ei päivittäin työskentele.

Yksi useita kiitoksia kerännyt on Enni Rinkinen Diariumin tuesta. Hän on saanut palautetta muun muassa siitä, että tuki on toiminut, vaikka useampi on ollut yhtä aikaa sairaana, siitä että on aina ajoissa paikalla ja siitä, että tekee kovasti töitä tilanteessa kuin tilanteessa.

”Kiitetyksi ja huomioiduksi tuleminen yllättää aina vähän, vaikka kuukauden teema on kiitokset. Lähinnä yllätyin siitä kiitosten määrästä, jota sain sekä henkilökohtaisesti että yhteisesti tiimimme kanssa”, hän toteaa.

Kiittäminen motivoi ja saa hyvälle tuulelle. On hienoa kuulla, että omaa työpanosta arvostetaan. Se kannustaa jatkamaan samaan malliin ja kehittymään entisestään.

Rinkinen pitää kiittämistä loistavana kuukauden teemana.

”Helposti unohdamme kiittää ympärillämme olevia ihmisiä, vaikka arvostaisimmekin heitä ja heidän tekemisiään. Työyhteisössä kiitokset lisäävät me-henkeä ja kannustavat eteenpäin, vaikka välillä työtehtävät painaisivat päälle ja kiire olisi kova. Tällainen teemakuukausi muistuttaa ja kannustaa kiittämään useammin.”

Tätä teemaa jatketaan varmasti, vaikka kuukausi vaihtuukin!