Kauppa pitkän neuvottelun jälkeen kruunaa myyntimiehen päivän

FNS:n Kuopion toimistolla työskentelee kolme aikaansaavaa myyntimiestä, Joel, Henry ja Olli. Diariumin ja Navicren myyntitiimiin kuuluvat heidän lisäkseen Tanja Forsman Lohjan toimistolla ja Harri Niskala Oulussa.

Annetaanpa pitkään talossa olleen Joel Kettusen kertoa Kuopion tiimihengestä:

”Uudella Diariumin myyntiporukalla homma on lähtenyt hyvin toimimaan. Henry tuo hyviä näkökulmia ja käytäntöjä aikaisemmasta työurastaan, minulla on pitkä historia Diariumin asiakkuuksista, muun muassa yli 1000 tuntia asiakaskoulutusta, ja Olli tuo suoraan koulun penkiltä nuorta tempoa.”

Joel tuli Diarium-myyntiin harjoittelijaksi alkutalvesta 2013. Henry Kemiläisellä ja Olli Tuovisella takana on hieman yli vuosi.

”Teen myyntityötä ja pidän Diariumin käyttöön liittyviä koulutuksia. Tyypillinen työpäivä pitää sisällään yhden tai kaksi koulutusta tai esittelyä. Sen lisäksi soitan paljon puheluita ja lähetän sähköposteja potentiaalisille asiakkaille. Uusien kontaktien etsiminen on iso osa myyntityötä”, Olli kertoo.

Joelin titteli on koko ajan ollut myyntineuvottelija, mutta työtehtävät ovat vaihdelleet laajasti. Koodaaminen lienee niitä harvoja tehtäviä, joita hän ei vielä ole kokeillut.

”Aamulla puran ensimmäisenä sähköpostit ja muut yhteydenotot. Sitten päivä etenee asiakasesittelyjen, soittojen ja koulutuksen merkeissä. Mitä enemmän asiakkaiden kanssa on päivän aikana yhteydessä, sitä enemmän kauppaa”, hän virnistää.

Henry toimii myynnin ryhmäpäällikkönä.

”Meillä kauppa käy kohtuullisen hyvin. Olemme aktiivisia outbound-myynnissä ja lisäksi saamme paljon yhteydenottoja asiakkailta. Tekemistä on paljon, ja sen vuoksi etsimme kahta uutta työntekijää myyntitiimiimme.”

Katso avoimet työpaikat tästä: https://careers.fns.fi/

Myynnissä paras ohjelma

Henry kertoo, että Diarium-järjestelmän avaa kuussa keskimäärin 25 uutta yritystä. Toimipisteiden määrä on liki kaksinkertainen. Sitä ennen on tehty paljon työtä, asiakas on kontaktoitu, sovittu etäesittelystä ja pidetty se.

Myyntimiehen paras hetki työssä on kaupan päättäminen.

”Varsinkin silloin, kun aluksi hyvinkin varauksellisesti suhtautunut asiakas esittelyn aikana muuttaa mielensä, kokee kivan onnistumisen”, Henry sanoo.

”Diariumista, terapeuttien potilastieto- ja laskutusohjelmasta voi oikeasti ja rehellisesti sanoa, että se on paras vaihtoehto terapeuteille tällä hetkellä. Sen hinta on myös hyvin kohtuullinen. Näistä syistä myyntityö on helpompaa, ei tarvitse keksiä asioita”, Olli sanoo.

Hänestä on erittäin mukavaa, kun asiakas on tyytyväinen ja suorastaan innoissaan uudesta ohjelmastaan.

Joel pitää työn hyvänä puolena vapautta edetä oman rytmin mukaisesti. Välillä on mukava käydä asiakkaiden luona tai messuilla. Yhteiset lounastauot ja palkalliset päiväkävelyt katkaisevat päivän sopivasti.

”Terapeutin työ voi olla hyvin hektistä. Ohjelman pitää olla helppokäyttöinen. Siihen on alusta asti pyritty. En tekisi tämän järjestelmän myyntityötä, jos en näkisi sen toimivan meidän asiakkaillamme. Olen välillä hyvinkin kärppänä kehitystyön tekemisessä, että ohjelmassa huomioidaan käyttäjät”, hän sanoo.

Työ sujuu etänäkin

FNS:n Kuopion toimiston muu porukka tekee töitä toisen tuotteen, Provetin, parissa. Diariumin muu tiimi sijaitsee Espoossa.

”Slackin avulla kyllä pystyy viestimään tarvittavat asia kätevästi ja muutenkin meillä on hyvät työkalut asioiden hoitamiseen etänä”, Olli sanoo.

Joelin esimies ja kaikki muut Diarium-tiimin ihmiset olivat pitkään Espoossa.

”Olen oppinut tekemään kaiken ilman muiden presenssiä. Voisi jopa sanoa, että yllättävän vähän haasteita on ollut. Tässä on oppinut kirjaamaan vaikeammatkin ajatukset kirjallisesti. Yksi tärkeimpiä oppeja minulla on ollut, että älä epäröi kysyä tai selvittää askarruttavia asioita”, Joel toteaa.

”Esittelemme tuotteenkin asiakkaille etäyhteyden avulla. Se on nykyaikaista”, Henry muistuttaa.

Toisiaan täydentävät myyjätyypit

Kuopion Diariumin myyntitiimiä kuunnellessa huomaa, miten erilaiset persoonat voivat tehdä samaa työtä onnistuneesti. Kuten Olli tiivistää: hyvä myyjä osaa nopeasti sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin.

”Myyjä on oikeastaan asiantuntija. Hän tuntee tuotteen ja toimintaympäristön. Omalla asiantuntemuksellaan hän voi antaa lisäarvoa asiakkaalle”, Henry sanoo.

Pyysin miehiä kertomaan toisensa parhaat ominaisuudet myyntimiehinä. Näin he vastasivat:

”Henryn paras myyjäominaisuus on kokemus, hän osaa sopeutua erilaisiin tilanteisin sujuvasti.” (Olli)

”Henry on luontainen myyjä, joka osaa pitää narut käsissään neuvotteluissa.” (Joel)

”Joel menestyy, koska on kärsivällinen ja pitkäjänteinen.” (Olli)

”Joelilla on erittäin vahva tuotteen ja toimialan tuntemus.” (Henry)

”Olli osaa myydä tuotetta ilman, että se koskaan tuntuu tuputtamiselta.” (Joel)

”Olli on hyvä kuuntelija. Se on tärkeää hyvälle myyjälle. Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen on avainasemassa.” (Henry)