Tiimit ja henkilöt

Tiimiesittelyt

Provet-tiimi

Tiimi koostuu Tiinasta, Ernosta, Miikasta ja Mikasta. Käytännössä työt liittyvät Provet NET -järjestelmään. Pyöritämme porukalla asiakastukea ja kehitystä sopivassa suhteessa. Työpäivät tässä porukassa pyörähtävät aina hyvässä hengessä ja noppeen lupsakkaasti, kun tiällä Kuopijon seuvvulla olla möllötettää

Näin tiimin jäsenet esittelevät itsensä:

Se on Miika tässä terve, aamuäkäinen koodarinalku, joka tykkää salmiakista ja jäätelöstä. Aloitin FNS:llä kesällä 2014 harjoittelussa, ja siitä seuraavat pari kesää olin firmassa kesätöissä. Nykyään olen mukana Provet Netin ja mobiilisovellusten kehitystyössä.

Moikka, oon Mika, tiimin vanhempaa koulukuntaa edustava. Töihin FNS:lle tulin vuonna 2014 lopulla. Työpäivät menee Provetin parissa front- ja backendin välissä, koodausta ja hieman asiakastukea. Tykkään vapaalla soitella kaikilla instrumenteilla ja musisoida yleisesti.

Erno Voutilainen, rauhallinen ja rautaiset hermot omaava tekniikan ja musiikin ystävä. Aloitin FNS:llä 2013 keväällä hieman ennen insinööriksi valmistumista minimaalisella ohjelmointiosaamisella Provet Netin parissa. Tätä nykyä toimin järjestelmäarkkitehti-nimikkeellä ja teen Netin lisäksi töitä muun muassa kuva-arkistoihin ja palvelimiin liittyen. Viimeistelen parhaillaan YAMK-opintoja.

Web-kehittäjä Tiina moikka. Intohimonani on asiakkaan tarpeista lähtevä sovelluskehitys ja kissat. Provet Netin kehityksessä nämä kaksi asiaa yhdistyvät, mikä tekee työstä mielenkiintoista ja palkitsevaa.

Diarium-tiimi

Diarium-tiimi koostuu reilusta kymmenestä henkilöstä, joista osa kuuluu asiakaspalvelutiimiin ja loput tekevät joko ohjelmistokehittäjän, myynnin tai asiantuntijan työtä Diariumin tuotekehityksen parissa. Vaikka Diariumiin kuuluu eri tiimejä, on yhteishenki koko porukan välillä korkealla ja yhteistyö sujuu mallikkaasti. Diarium-tiimissä on hauskaa ja monipuolista työskennellä.

Päivä Diariumin asiakaspalvelijan silmin

Aurinko ei vielä siinnä horisontissa, kun juoksen marraskuisena aamuna portaat ylös. Asiakaspalvelu aukeaa klo 8, joten linjaan pitäisi päästä. Näin aamusta toimistolla on vielä varsin hiljaista, mutta toinen aspalainen on jo ehtinyt paikalle ja syö aamupalaa pöydän takana.

Yön aikana tikettilistaan on ilmestynyt kourallinen uusia kysymyksiä. Lisäksi Slack-viestintäkanavalla odottaa vastaus edellisen päivän kysymykseen, josta sovin asiakkaan kanssa, että palaisin asiaan sähköpostitse. Linja on auki ja odottaa puheluita samalla, kun alan muokata viestiä.

Kollega lähtee kouluttamaan uusia Diariumin käyttäjiä samalla, kun me muut jäämme tyhjentämään tikettilistaa. Puheluita tulee tasaisen epätasaisesti. Tikettiviesti jää kesken, kun vastaan puheluun…

Asiakkaalla onkin kinkkisempi ongelma, joka ei avaudu, vaikka otan etäyhteyden hänen koneeseensa. Lähetän kysymyksen päivän tekniselle tuelle. Asiakas on hieman näreissään, koska ongelma ei ratkennut heti, ja lupaan soitella välittömästi, kun asiasta on lisää tietoa.

Sillä välin toissapäiväinen tiketti on auennut uudelleen listalleni, mutta siellä asiakas vain kiittelee saamistaan vastauksista. Suljen tiketin ja koetan muistaa mihin jäin…

Lounaan jälkeen jatketaan samaan tahtiin. Juuri kun alan väsyä, joku huikkaa päiväkävelylle seuraksi. Pari kilsaa raittiissa ilmassa piristää kivasti. Päivän tekninen tuki saa aiemmin tulleen kinkkisen asian ratkaistua, ja ilmoitan asiakkaalle korjauksesta. Hän on iloinen! Klo 16 menee linja kiinni ja päivä on pulkassa.

 
Päivä Diariumin kehittäjän silmin

Tänään olen tekninen tuki, joten saavun sovitusti kahdeksan jälkeen toimistolle. Muuten meillä on hyvin vapaat työskentelyajat, joten ilta- tai etätyöt onnistuvat hyvin. Tärkeintä on, että pidän sovituista asioista kiinni ja olen palavereissa mukana.

Teknistä tukea ei tarvita heti aamusta, vaan aspalaiset hoitavat asiakkaiden tuki-kysymyksiä hienosti. Pääsen tekemään kehitystyötä rauhassa. Vastamelukuulokkeet antavat hyvin työrauhaa. Edistän seuraavaa uutta ominaisuutta rauhassa, kunnes aspalainen tulee vetämään hihasta, ja vaatii apua asiakkaan ongelman selvittämiseen.

Selvitän asiakkaan ongelmaa, ja epäilen, että koodissa on jokin bugi. Käyn välillä syömässä lounasta, kun nälkä alkaa kurnia. Jatkan selvittelyä asiakkaan bugin kanssa, mutta en saa sitä ratkeamaan. Asia on sen verran kinkkisempi, että teen yhteistyötä kollegan kanssa. Menemme välillä tuulettamaan päitämme päiväkävelylle raittiiseen ilmaan. Siellä saamme erään idean, mistä ongelma voisi johtua. Tulemme takaisin toimistolle, ja saammekin selville, että kyseessä ei ole bugi, vaan asiakkaalla on Diariumin asetukset väärin haluttua ominaisuutta varten. Ilmoitan asiasta aspalaiselle, joka ilmoittaa asiakkaalle ongelman ratkaisun. Pikkuhiljaa päivä päättyy, ja suljen koneen odottamaan seuraavan päivän koodailuja.

Pasin ryhmä

Räätälöityjä tuotteita laboratorioista verkkokauppoihin

”Meillä on pieni ja monipuolinen räätälöity tiimi”, Pasi Nissinen kertoo vetämästään tiimistä, joka kulkee nimellä ”Pasin ryhmä”. Se on yksi räätälöityjä tuotteita selainkäyttöisinä verkkopalveluina valmistava tiimi.

Asiakkaina on hyvin laaja kattaus erilaisia toimijoita laboratorioista verkkokauppoihin. Pasi kertoo esimerkkinä eläindiagnostiikkalaboratorio Movetista, joka tekee muun muassa kliinisen kemian, hematologian ja bakteriologian tutkimuksia.

”Tekemämme laboratoriojärjestelmä on laaja kokonaisuus, jossa heidän asiakkaansa voivat muun muassa tehdä tutkimuspyyntöjä suoraan järjestelmään tai rajapinnan yli, esimerkiksi Provet Net -klinikkaohjelmasta.”

Järjestelmästä löytyy paljon ominaisuuksia tutkimuspyyntöjen vastausten toimituksesta asiakasrekisterin ylläpitoon ja laskutusintegraatioon.

Toisentyyppinen asiakas on Museovirasto. Sille on tehty kuvakokoelmat.fi -verkkokauppa, jossa voi selata ja ostaa valikoituja kuvia Museoviraston kuvakokoelmien kuva-aineistosta. Tällä hetkellä palvelussa on julkaistu noin 130 000 valokuvaa metatietoineen.

Järjestelmä on suunniteltu automaattiseksi. Manuaalista ylläpitotyöt ei juurikaan olen. Kuvat siirtyvät automaattisesti Webservice-rajapinnan kautta Museoviraston taustajärjestelmästä.

Pasin ryhmä toimii välillä apuna myös muille tiimeille vaikkapa visuaalisessa suunnittelussa. Myös omien verkkosivujen ylläpito kuuluu tälle porukalle.

Rautaisia ammattilaisia

”Meidän tiimissä parasta on projektien monipuolisuus ja vaihtelevuus. Tässä oppii uusia tekniikoita. Tiimin ilmapiiri on hyvä. Jokaisella on omat vahvuutensa: Sofia on ryhmän visuaalinen silmä, Lauri innovatiivinen kehittäjä ja Petri jäätävän kova esimerkiksi vue.js:ssä ja muissa uusissa tekniikoissa”, Pasi toteaa.

Ilmeisen vaatimattomana miehenä hän jättää mainitsematta, että on itse se, joka järjestelmällisesti ratkoo kehityksen ongelmatapauksia sekä hoitaa ison osa asiakaskommunikoinnista ja organisoinnista.

Pasin ryhmässä pääsee kehittämään järjestelmiä sekä uusilla että hieman vanhemmilla tekniikoilla. Pääohjelmointikielinä ovat PHP ja Javascript. Frameworkeista käytössä ovat esimerkiksi CakePHP3 ja Vue.js.

Henkilö- ja tehtäväesittelyt

Juha Huttunen

Johtamis- ja psykologiaopinnot hyötykäyttöön

Liiketoimintajohtaja Juha Huttunen hyppää lentokoneeseen lähes joka viikko. Suuntana on esimerkiksi viimeisen kolmen viikon aikana ollut Ruotsi, Norja ja Tanska.

”Reissuilla käyn sopimassa tulevien Provet Cloud -asiakkaiden kanssa käyttöönottoaikatauluista, koulutuksista ja ajankohtaisista Provet Cloud -räätälöinneistä.

Liiketoimintajohtajan vastuulla on liiketoiminnan kannattavuus.

Liiketoimintajohtajaksi Juhan urapolku kulki myyntipäällikön töiden kautta. Hän aloitti FNS:ssä myyntipäällikkönä vuonna 2009. Silloin työn alla olivat sekä Provet- että Diarium- tuotteet. Sisäisen haun kautta hän siirtyi Provet -liiketoimintajohtajaksi helmikuussa 2014.

Juha on valmistunut Itä-Suomen yliopistosta Kuopiosta pääaineena yrittäjyys ja johtaminen. Sivuaineina olivat verkkoliiketoiminta ja psykologia.

”Aika osuva kombinaatio nykyiseen työhöni”, hän toteaa.

Opiskelujen ohella hän toimi Avek Esitysratkaisut Oy:ssä myyntipäällikkönä kolmen vuoden ajan.

”Parasta tässä työssä on erilaisten ihmisten kanssa toimiminen ja kansainvälisen liiketoiminnan kautta jatkuva kehittyminen”, Juha sanoo.

Vapaa-ajalla hän keskittyy pääasiassa perheeseen ja salibandyyn. Perheessä on kaksi pientä poikaa, 3-vuotias Hugo ja 1-vuotias Hans. Salibandyssä riittää myös puuhaa, sillä Juha on 5. divari joukkueen pelaaja-valmentaja ja kapteeni.