Diarium-tiimi

Diarium-tiimi koostuu reilusta kymmenestä henkilöstä, joista osa kuuluu asiakaspalvelutiimiin ja loput tekevät joko ohjelmistokehittäjän, myynnin tai asiantuntijan työtä Diariumin tuotekehityksen parissa. Vaikka Diariumiin kuuluu eri tiimejä, on yhteishenki koko porukan välillä korkealla ja yhteistyö sujuu mallikkaasti. Diarium-tiimissä on hauskaa ja monipuolista työskennellä.

Päivä Diariumin asiakaspalvelijan silmin

Aurinko ei vielä siinnä horisontissa, kun juoksen marraskuisena aamuna portaat ylös. Asiakaspalvelu aukeaa klo 8, joten linjaan pitäisi päästä. Näin aamusta toimistolla on vielä varsin hiljaista, mutta toinen aspalainen on jo ehtinyt paikalle ja syö aamupalaa pöydän takana.

Yön aikana tikettilistaan on ilmestynyt kourallinen uusia kysymyksiä. Lisäksi Slack-viestintäkanavalla odottaa vastaus edellisen päivän kysymykseen, josta sovin asiakkaan kanssa, että palaisin asiaan sähköpostitse. Linja on auki ja odottaa puheluita samalla, kun alan muokata viestiä.

Kollega lähtee kouluttamaan uusia Diariumin käyttäjiä samalla, kun me muut jäämme tyhjentämään tikettilistaa. Puheluita tulee tasaisen epätasaisesti. Tikettiviesti jää kesken, kun vastaan puheluun…

Asiakkaalla onkin kinkkisempi ongelma, joka ei avaudu, vaikka otan etäyhteyden hänen koneeseensa. Lähetän kysymyksen päivän tekniselle tuelle. Asiakas on hieman näreissään, koska ongelma ei ratkennut heti, ja lupaan soitella välittömästi, kun asiasta on lisää tietoa.

Sillä välin toissapäiväinen tiketti on auennut uudelleen listalleni, mutta siellä asiakas vain kiittelee saamistaan vastauksista. Suljen tiketin ja koetan muistaa mihin jäin…

Lounaan jälkeen jatketaan samaan tahtiin. Juuri kun alan väsyä, joku huikkaa päiväkävelylle seuraksi. Pari kilsaa raittiissa ilmassa piristää kivasti. Päivän tekninen tuki saa aiemmin tulleen kinkkisen asian ratkaistua, ja ilmoitan asiakkaalle korjauksesta. Hän on iloinen! Klo 16 menee linja kiinni ja päivä on pulkassa.

 

Päivä Diariumin kehittäjän silmin

Tänään olen tekninen tuki, joten saavun sovitusti kahdeksan jälkeen toimistolle. Muuten meillä on hyvin vapaat työskentelyajat, joten ilta- tai etätyöt onnistuvat hyvin. Tärkeintä on, että pidän sovituista asioista kiinni ja olen palavereissa mukana.

Teknistä tukea ei tarvita heti aamusta, vaan aspalaiset hoitavat asiakkaiden tuki-kysymyksiä hienosti. Pääsen tekemään kehitystyötä rauhassa. Vastamelukuulokkeet antavat hyvin työrauhaa. Edistän seuraavaa uutta ominaisuutta rauhassa, kunnes aspalainen tulee vetämään hihasta, ja vaatii apua asiakkaan ongelman selvittämiseen.

Selvitän asiakkaan ongelmaa, ja epäilen, että koodissa on jokin bugi. Käyn välillä syömässä lounasta, kun nälkä alkaa kurnia. Jatkan selvittelyä asiakkaan bugin kanssa, mutta en saa sitä ratkeamaan. Asia on sen verran kinkkisempi, että teen yhteistyötä kollegan kanssa. Menemme välillä tuulettamaan päitämme päiväkävelylle raittiiseen ilmaan. Siellä saamme erään idean, mistä ongelma voisi johtua. Tulemme takaisin toimistolle, ja saammekin selville, että kyseessä ei ole bugi, vaan asiakkaalla on Diariumin asetukset väärin haluttua ominaisuutta varten. Ilmoitan asiasta aspalaiselle, joka ilmoittaa asiakkaalle ongelman ratkaisun. Pikkuhiljaa päivä päättyy, ja suljen koneen odottamaan seuraavan päivän koodailuja.